_نسل کشی دوم فدائیان و بازماندگان حکومت ملی پیشه وری در سال ۱۳۵۷ توسط مذهبیون افراطی بوقوع پیوسته و باید همانند نسل کشی ۱۳۲۵ مطرح و بروز رسانی و معاصر سازی شود.فاکت های مستند به شرح زیر:
۱_ استاد شهریار در محفل خانوادگی خود در سال ۱۳۵۵ در روز ۲۱ آذرماه وقتی صدای رژه به اصطلاح “ روز نجات آذربایجان” را می شنود چنین می گوید:”بزودی عمر این حکومت پهلوی توسط آذربایجانیان به اتمام خواهد رسید و جهانیان خواهند دید که چه ظلمی بر فدائیان پیشه وری پیامبر صفت روا داشته شده است”(به نقل از فرزند استاد شهریار و بنا به گفته هادی شهریار “پیشه وری پیامبر صفت” همیشه تکیه کلام استاد بوده است)
۲_چرا ارتش پهلوی نتوانست برعکس سال های گذشته در ۲۱ آذرماه سال ۵۷ مانور به اصطلاح روز “نجات آذربایجان” را برگزار بکند؟(در بررسی سالشماری برگزاری این رژه در تبریز، متوجه می شویم در سال ۵۷ این رژه در تبریز برگزار نشده است چون در شب قبل تمامی تصاویر محمدرضاشاه در سراسر تبریز به آتش کشیده شده و پاره گشته بود.)
۳_در جریان درگیری های خیابانی در سال ۵۷ مردم آذربایجان مدام از عنوان “گرفتن قصاص فدائیان و نسل کشی سال ۱۳۲۵” استفاده می کرده اند.(نقل از رحمان کتابچی از نویسندگان آذربایجان)
۴_در بررسی ادبیات آشیقی دهه ۱۳۵۰ هرچقدر به سال ۵۷ نزدیک می شویم با عناوینی چون ذیلاذکر بیشتر مواجه می شویم:
_من بیر فدایی ام_آشیق قشم
_بابکین قالاسین یئنی دن قوراغ_آشیق حسن اسکندر
_داش دوشسون آرازین گوروم باشینا
دوشمان عوضینه دوستونو بوغدو(در بررسی کاست های این دهه پی به این نکات بردیم)
۵_حداقل در آذربایجان تا انقلاب سال ۵۷ با عناوینی انقلابی امروزی مواجه نمی شویم اما عنوان “فدایی” پیش از پیش به چشم می خورد ولی این اصطلاح هم از طرف ما و هم از طرف مذهبیون افراطی بشدت بایکوت شده و تا حدودی توانسته اند از خاطره ها پاک بکنند که فقط در کاست ها باقی مانده است
۶_جنبشی که امروز خلق مسلمان می شناسیم تمامی اعضای آنان بازماندگان حکومت ملی و یا از فرزندان فدائیان و قربانیان نسل کشی ۱۳۲۵ بوده اند.
۷_به عبارت دیگر آذربایجان در سال ۱۳۲۵ توسط محمدرضا شاه در جریان انقلاب ۱۳۵۷ توسط روح الله خمینی و اقمارش متحمل یک نسل کشی هولناک شده است که مورد متاخر با عنوان “خلق مسلمان” به نوعی تحریف شده است چون براساس نقالان شاهدان عینی و تحقیقات میدانی ما، تمامی اعضای این جنبش صحبت از قصاص قربانیان سال ۱۳۲۵ داشته اند.
و…
همه این عناوین مواردی است که دروازه ای برای مشاهده چشم اندازها در پیشروئی حرکت ملی آذربایجان می گشاید و در اصل بعنوان نقطه کور در حاشیه مانده اند، به بهتر سخن فارس ها در سال ۱۳۰۴ با قرائت ایرانشهری سلسله تورک قاجار و در سال ۱۳۵۷ با قرائت شعوبیگری انقلاب آذربایجان را مصادره کرده اند و در کنه کلام این حادثه تاریخی “انقلاب فدائیان پیشه وری آذربایجان” بر علیه حکومت پهلوی است، نه انقلاب اسلامی ایران.انقلاب اسلامی صورت و ورژن تحریف شده حقیقت محض”انقلاب ملل در ایران” بر علیه حکومت پهلوی در سال 1357 است.
حسن کریمزاده صاحب دیوان