پیشه وری از دیدگاه مردم عادی – بخش اول/رحمان کتابچی
بعد از سال 1350بعلت عدم وجود مدرسه در روستا بمدت 4 سال از تحصیل باز ماندم در این چهار سال به مطالعه کتابهای که به سختی تهیه میشد مشغول میشدم و هر وقت به شهر میرفتم کتاب میخریدم البته در روستای آن زمان ، وقتی کتابی را در بغل کسی میدیدند به میرزا ، فالیچی یا باغیچی تشبیه میکردند . در روستا بعضی مواقع خلوت و مطمئن صحبت های مختلف افراد ،گاه گاهی یا به مناسبتی درمورد پیشه وری می شد و موضوع آن بیشتر مرا کنجکاو کرده بود ومخصوصا افرادی بودند که در داخل جریان فرقه بودند وخاطراتی هم داشتند و مرا شیفته گفتارهایشان می کرد وخصوصا اهالی یکانات دربیان خاطرات گذشته با گفتار ساده وروانشان جذابیت مطلوب را برایم ایجاد میکرد چون در آنزمان بعلت محدودیت وهمچنین وسیع بودن موضوع امکان جواب مکمل ممکن نبود وبه همین جهت یافتن خیلی از جوابها تا انقلاب وبعد ازآن ادامه داشت وخیلی از جوابهایم نه در کتابها سانسوری وضد فرقه ، بلکه در گفتارهای کهنسالان و شاهدان قضایا قابل یافتن بود.
با آغاز جنگ جهانی دوم وبه کنار گذاشتن رضاخان توسط انگلیسی ها وسست شدن پایه های اختناق ، سرکوب وباز شدن فضای سیاسی در کشور مخصوصا در مناطق ترک نشین کشور ازابهر گرفته تا آذربایجان شعور سیاسی وهویت طلبی مردم بار دیگر شروع به جنبش و فعالیت کرد از سال 1320 تا 1324 انجمن ها و محافل وگروهای سیاسی وادبی و.. درآذربایجان رشد چشمگیری بین روشنفکران داشت این بیداری همزمان با سرعت بین توده ها نیز، تاثیر وعملی گردید یکی از چهره های برجسته در تاریخ معاصر ومخصوصا در این مقطع سید جعفر پیشه وری میباشد ظهور وحضور اودر صحنه سیاسی واجتماعی هم در زمان خودش وهم بعد از مرگش جنجال بر انگیز و موجب بحث های فراوان شده است دشمناش اورا همیشه با غیظ وکین و دست نشانده روس ودوستانش اورا سیاستمدار مدبر وبانی تجلی هویت طلبی وحقانیت وجود آذربایجان در طول تاریخ میدانند. پیشه وری را از بُعد های مختلف یعنی از دید مردم زمان خودش وبعد از آن – پیشه وری از دید دشمانانش و بد خواهان آذربایجان – پیشه وری در تاریخ وکتابها و… میتوان مورد ارزیابی قرار داد هرکدام از اینها برای خودش موضوع ارزشمند ، قابل تحقیق وتدوین برای شناخت نسل حاضر و آینده می باشد.
ادامه دارد