ما همه بدبختی هایی که داشتیم و داریم و بعد هم داریم از این سران کشورهایی است که این اعلامیه حقوق بشر را امضاء کرده اند. این اغفال است افیون است این برای توده ها برای مردم .(صحیفه امام ج ۳ ص ۳۲۳).
۱. حقوق بشر
ما همه بدبختی هایی که داشتیم و داریم و بعد هم داریم از این سران کشورهایی است که این اعلامیه حقوق بشر را امضاء کرده اند. این اغفال است افیون است این برای توده ها برای مردم .(صحیفه امام ج ۳ ص ۳۲۳).
اعدام هایی که در اسلام هست اعدام های رحمت است. اگر چهار تا دزد را دستش را ببرند در مجمع عمومی؛ دزدی تمام می شود؛ اگر چهار تا آدمی که به فحشا مبتلا است آنرا شلاق بزنند در جامعه فحشا از بین می رود. این حقوقدانها نمی فهمند، اینها می خواهند حقوق بشر! تو چه می دانی بشر چه هست تا حق بشر چه باشد! (صحیفه امام ج ۸ ص ۳۳۲)
آیت الله خمینی به آیـت الله شریعتمداری و حزب خلق مسلمان: قلمهای شما از تفنگهای آن دموکرات ها به اسلام بیشتر ضرر دارد. قلمهای شما از سرنیزه های رضاخان بدتر است برای اسلام شما مضرتر هستید از رضا خان و محمدرضا شاه. شما در پوشش خلق مسلمان بر خلاف اسلام دارید عمل می کنید. (صحیفه امام جلد ۱۰ ص ۳۱۸-۳۰۶).
قیام با قلم و زبان اسفناکتر از قیام مسلحانه است.
۲. دانشگاهیان
این طبقه مردم [عامی] زود صالح می شوند اینها؛ ما هر چه [مشکل] داریم از این طبقه ای است که ادعا می کنند که ما روشنفکریم و ما حقوقدانیم و ما نمی دانم طرفدار چی هستیم. ما از اینها داریم صدمه می خوریم. (صحیفه امام ج ۹ ص ۱۲).
خطر دانشگاه از خطر بمب خوشه ای هم بالاتر است. (صحیفه امام ج ۱۳ ص ۴۱۸).
وقتی دانشگاهها بسته شد چه افراد مهم مخالفت کردند سابق وقتی دانشگاه دست ما نبود دیدید که چه حیواناتی بیرون می آمد. (صحیفه امام ج ۱۴ ص ۴۹۸)
.خمینی در سال ۱۳۴۱ طی یک سخنرانی گفت: بعد از ده سال دیگر یک جوان سالم برای این مملکت باقی نمی ماند. تمام مراکز به فحشا کشیده می شوند. (صحیفه امام ج ۱ ص ۱۳۶).
اصرارشان بر اینست که دانشگاه باز شود؛ می گویند متخصص نداریم اینها [روحانیون] مخالف علمند کی بیشتر از قرآن از علوم صحبت کرده است؟ (صحیفه امام جلد ۱۴ ص ۴۹۹)
۳. آزادی های غیر مشروع زنان
در سخنرانی ۲۶ فروردین ۱۳۴۳: مگر با چهار تا زن فرستادن در مجلس ترقی حاصل می شود؟ ما می گوییم اینها را فرستادن در این مراکز جز فساد چیزی نیست. ببینید اگر شما جز فساد چیز دیگری دیدید؟ ما با ترقی زنان مخالف نیستیم با این فحشا مخالفیم؛ با این کارهای غلط مخالفیم (صحیفه امام جلد ۱ ص ۳۰۵).
زنها را وارد کردید در ادارات؛ ببینید در هر اداره ای وارد شدند آن اداره فلج شد. فعلا محدود است. علما می گویند توسعه ندهید به استانها نفرستید؛ زن اگر وارد دستگاهی شد اوضاع را بهم می زند؛ می خواهید استقلالتان را زنها تأمین کنند. (صحیفه امام جلد ۱ ص ۱۱۸).
نسوان حق مداخله در انتخابات را ندارند. وظیفه دینی همه ماست که بگوییم و بخواهیم که قانون شرکت نسوان در انتخابات انجام نشود. از ده میلیون نفر جمعیت زن ایرانی فقط یکصد نفر زن هرجایی مایل است که این کار بشود (صحیفه امام جلد ۱ صص ۸۲-۸۳).
ما می دانیم دستهای جنایتکار عوامل استعمار می خواهند بر ضد قرآن قوانینی وضع کنند. از تساوی حقوق زن و مرد دم می زنند یعنی قرآن را زیر پا گذاردن یعنی مذهب جعفری را کنار زدن یعنی قرآن را مهجور کردن و بجای آن کتابهای ضاله [تورات و انجیل] قرار دادن. این تساوی حقوق زن و مرد ملغاست آن از نظر بیست میلیون ایرانی مردود و محکوم است .(صحیفه امام ج ۱ ص ۱۶۱)
۴. معاندین
اگر ایشان [شاه] بروند کمونیست یک دانه هم پیدا نخواهد شد برای اینکه اگر ما فرض کردیم یکهزار و پانصد؛ پنجهزار نفر هم باشد همین جوانهای قم می خورند اینها را؛ لازم نیست که تهران هم دخالت بکند.( صحیفه امام ج ۴ ص ۱۷۰)
۵. دمکراسی
یک دموکراسی که در هر جا یک معنی دارد ما نمی توانیم در قانون اساسی بگذاریم که بعد هر کس که دلش می خواهد آن جوری درستش کند. ما می گوئیم اسلام؛ اسلام هر جا یک معنی ندارد اسلام یک معنی است. ( صحیفه امام ج ۱۰ ص ۵۲۶).
اگر صد میلیون آدم؛ اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی می زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید و لو اینکه تمام به شما بشورند انبیاء هم همینطور عمل کردند. ( صحیفه امام ج ۱۳ ص ۵۳)
۶. نفی ملی گرایی
ملی گرایی خلاف اسلام است. خواست این ۳۵ میلیون جمعیت این بود که ما اسلام را می خواهیم این نبود. جبهه ملی دعوت به راهپیمایی بر علیه لایحه قصاص داده. تعبیر این بود که لایحه غیر انسانی[است] ملت مسلمان را دعوت می کند که در مقابل لایحه قصاص راهپیمایی کنند یعنی چه؟ یعنی در مقابل نص قرآن کریم راهپیمایی کنند. لایحه قصاص همین مسائل قرآن است. دعوت کرده اند که مردم قیام کنند در مقابل قرآن! قیام کنند در مقابل احکام ضروریه اسلام لکن من کار دارم با آنهایی که پیوند کرده اند با این جبهه، پیوند کرده اند با منافقین. اینکه کسی بگوید حکم خدا غیر انسانی است، این کافر است. جدا کنید حساب را از مرتدها، اینها مرتدند جبهه ملی از امروز محکوم به ارتداد است. (صحیفه امام صص ۴۴۸-۴۶۴)
که ما ملی گرا باشیم ملی گرایی بر خلاف اسلام است. این بر خلاف دستور خدا و بر خلاف قرآن است (کیهان چهارم خرداد ۱۳۵۹)
۷. قاطعیت امام
در این آخر که قضیه زندان اوین پیش آمد و شکایاتی از آقای لاجوردی [رئیس زندان اوین] می شد و مخالفتهایی می شد [غیر] از احمد (احمد خمینی) کسی را ندیدم که بیشتر از آقای لاجوردی طرفداری کند و دفاع نماید و وجود او را برای زندان اوین لازم و برکناری او را تقریبا فاجعه می دانست. (مجموعه آثار ج ۱۷ ص ۹۲).
آنکه مکتبی را مسخره می کند اسلام را مسخره می کند و اگر متعمد باشد «مکتبی» را مسخره کند مرتد فطری است و زنش بر وی حرام است و مالش هم باید به ورثه داده شود خودش مقتول باشد. (صحیفه امام ج ۱۴ ص ۳۷۶)
۸. جنگ
هر روز ما در جنگ برکتی داشتیم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم. ما در جنگ ریشه های انقلاب پر بار اسلامی مان را محکم کردیم. (صحیفه امام ص ۲۸۳).
هدف خمینی در جنگ بنا به گفته های خودش آزادی مردم عراق و سپس تمامی جهان اسلام بود: ما با کی صلح کنیم. آخر قابل صلح نیست. ما جواب ملت عراق را چه بدهیم؟ حالا ملت خودمان هیچ! ما جواب ملت عراق را چه بدهیم؟ که یک رژیمی چندین سال بر او حکومت کرده است غاصبانه. (صحیفه امام ج ۱۳ ص ۲۹۶).
تا گرفتاری ها نباشد، سختیها نباشد، جنگ ها نباشد و کشتار دادن ها و سایر اثرات آن نباشد انسان از آن خمودی و از آن راحت طلبی که در ذاتش است بیرون نمی آید و این برکات زحمتها و ناگواریهای جنگ و لو حق جنگ بود و این یک هدیه الهی است که بدون اینکه دستهای بشر در آن دخالت داشته باشند خدای تبارک و تعالی به ما عطا فرموده است و باید قدر این نعمت را بدانید. (صحیفه امام ج ۱۴ صص ۲۰۴- ۲۰۳).
من به تمام اهالی خوزستان و سایر مرزنشینانی که مورد تهاجم واقع شدید تبریک عرض می کنم برای آن چیزی که از دستتان رفته است برای اینکه ظاهرا از دست رفته است. (صحیفه امام ج ۱۴ ص ۲۵۷).
جنگ امروز ما؛ جنگ با عراق و اسرائیل، عربستان و شیوخ مصر و اردن و مراکش و ابرقدرت های شرق و غرب نیست جنگ ما؛ جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور؛ جنگ؛ جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابری ها و این جنگ سلاح نمی شناسد این جنگ محصور در مرز و بوم نیست این جنگ. جنگ خانه و کاشانه و شکست و تلخی و کمبود و فقر و گرسنگی نمی داند.(صحیفه امام ج ۲۱ ص ۶۱)
۹. اتمام حجت با طاغوت
خطاب آیت الله به شاه: خاضع به اسلام شوید ما شما را پشتیبانی میکنیم. (تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۴۲).
به شماها نصیحت می کنم که آقا دوست اسلام هستید؛ هیأت حاکمه بر مسلمین به اصطلاح هستید؛ شما عزیز باشید؛ آقا باشید؛ بزرگ باشید بگذارید ما برای شما خدمت کنیم (صحیفه نور ج ۱ ص ۱۰۴ و ۱۰۹).
خطاب به شاه: شما به اسلام اعتقاد پیدا کنید؛ ما هم جزو سازمان شما؛ همه ملت جزو شما. (صحیفه نور ج ۱ ص ۱۱۰).
خطاب به شاه: یکی دو ساعت از برنامه رادیو دست ما بدهید، من به شما قول می دهم که نه با سلطنت شما مخالفت داشته باشد؛ نه با وزارت شما. ما مردم را آشنا می کنیم؛ دنیا را آشنا می کنیم به احکام اسلام. (صحیفه امام ج ۱ ص ۳۹۱)
۱۰. تحقق آرمان های امام
در جمهوری اسلامی ساواک لازم نیست فشار نخواهد بود حکومت اسلامی مبنی بر حقوق بشر و ملاحظه آنست هیچ سازمان و حکومتی به اندازه اسلام ملاحظه حقوق بشر را نکرده است آزادی و دموکراسی به تمام معنی در حکومت اسلامی است شخص اول حکومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است. برنامه مستقل مبنی برعدالت؛ دموکراسی و قانون اساسی داریم. در جمهوری اسلامی هرگز فاصله طبقاتی بدین صورت نخواهد بود و تقریبا همه در یک سطح زندگی می کنند. (صحیفه امام ج ۵ ص ۲۹۳).
ما موافق رژیم آزادیهای کامل هستیم. ما طبیعتا نسبت به عقاید مذهبی دیگران بیشترین احترام را پس از سرنگونی دیکتاتوری و استقرار یک رژیم آزاد می گذاریم (سخنرانی ۲۲ مهر ۱۳۵۷).
من بنا ندارم که خودم یا اشخاصی که حالا در پیش من هستند از روحانیون؛ جانشین رژیم شوند. (صحیفه امام ج ۵ ص ۳۰۸).
رژیم بدون رضایت مردم هیچ اساس ندارد. (صحیفه امام ج ۵ ص ۳۱).
ما امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد. (صحیفه امام ج ۵ ص ۴۹۹).
شما اگر حکومت اسلامی را ببینید خواهید دید که دیکتاتوری در اسلام اصلا وجود ندارد. (صحیفه امام ج ۵ ص ۵۳۲).
مارکسیت ها در بیان مطالب خود آزاد خواهند بود. هر کس آزاد است که اظهار عقیده کند. (صحیفه امام ج ۳ ص ۳۷۱)