571
در حالی که در قلب اروپا در ایالت باسک و یا در ایرلند شمالی و دیگر نقاط جهان، حرکت های استقلال طلبانه همراه با خشونت و ترور بوده است، حرکت ملی آزربایجان جنوبی ودر بطن آن طیف استقلال طلبانه حرکت ملی آزربایجان جنوبی یکی از منحصر بفرد ترین حرکت های ملی در جهان است که علیرغم این همه رعب و وحشت، ظلم و جور و ستم ملی و تحقیرهای نفرت انگیز، شکنجه و زندان و محرومیت های بسیار دیگر از طرف دشمنان آن هیچ وقت دست به خشونت و ترور نیازیده است و این ناشی از فرهنگ و تمدن ارزشمند و باشکوه و عالی ملت تورک آزربایجان می باشد که هر تورک می تواند به آن ببالد و افتخار کند.
طیف استقلال طلبانه همراه و هم آرمان با کل حرکت ملی آزربایجان جنوبی با تکیه و اعتماد بر اکثریت تورک کشور و نیروهای کیفی و کمی خود همان طور که به آن اشاره شد بر خلاف دیگر جنبش های استقلال طلبانه در دنبال کردن اعمال خشونت طلبانه، با توجه به فرهنگ بالای ملت تورک آزربایجان تا به زمان حال راه گفتگو و مدنی را انتخاب کرده است که البته نمی تواند ابدی باشد و بنا به صلاح دید و با توجه به شرایط می تواند طرق دیگری نیز جایگزین شود.
طیف استقلال طلبانه آزربایجان جنوبی همانند سایر طیف های حرکت ملی عمیقا باور دارد که کاربرد واژه تجزیهطلبی در باره ی حرکت ملی تلاش و پروژه ای است که از طرف اقلیت فارس در جهت نسبت دادن این حرکت مردمی به طرف دیگر مرزهاست (کافر همه را به کیش خود پندارد) و تنها کاربرد آن حفظ بقای حاکمیت اقلیت فارس و انگی برای سرکوب خواسته های قانونی ومدنی ملل در بند ایران است.
با این حال حرکت استقلال طلبانه آزربایجان جنوبی حاکمیت بر سرنوشت ملی خود را در دشمنی با اقلیت فارس نمی بیند و در صدد نادیده گرفتن حقوق آنها نیست بلکه استقلال را یک آزمون و فرصت برای اقلیت فارس می داند که بتوانند بطور مستقل در سمت یک زندگی بهتر آبرومندانه روی پای خود بایستند.
اؤزگور هارای
———————————
منابع و ماخذ:
ویلیام داگلاس قاضی آمریکایی، کتاب “سرزمین عجایب با مردمی مهربان”
“STRANGE LANDS AND FRINDLY PEOPLE”
کتاب دوازده قرن سکوت نوشته ناصر پور پیرار
3.پروفسور شاپور رواسانی: نژادی به نام آریایی نداریم.
http://www.asriran.com/fa/news/208807
https://www.youtube.com/watch?v=y18N8Eve8dk
5.
http://sultan8248.blogsky.com/1392/04/26/post-4/%D…
6.
(https://www.youtube.com/watch?v=MrKLh_gW73k)
7.
http://www.heyderbaba.com/haber.php?id=260#.U7wKx7…
زبانشناسی و زبان فارسی، دکتر ناتل خانلری،ص.146
حسن راشدی، فارسی دری، زبان مهاجر يا بومی در ايران؟
http://www.iranglobal.info/node/47314)
رامين شهامتی فرد،بزرگ ترين تجزيه طلب های ايران حاكميت های مذهبی -استبدادی بوده اند.
علی رضوی، تجزیه طلبی–جدایی طلبی–استقلال طلبی-سکسیونیسم
مهرالدین مشید، هیچ تهاجمی مقدس نیست و هر اشغالی توجیه ناپذیر است
طیف استقلال طلبانه همراه و هم آرمان با کل حرکت ملی آزربایجان جنوبی با تکیه و اعتماد بر اکثریت تورک کشور و نیروهای کیفی و کمی خود همان طور که به آن اشاره شد بر خلاف دیگر جنبش های استقلال طلبانه در دنبال کردن اعمال خشونت طلبانه، با توجه به فرهنگ بالای ملت تورک آزربایجان تا به زمان حال راه گفتگو و مدنی را انتخاب کرده است که البته نمی تواند ابدی باشد و بنا به صلاح دید و با توجه به شرایط می تواند طرق دیگری نیز جایگزین شود.
طیف استقلال طلبانه آزربایجان جنوبی همانند سایر طیف های حرکت ملی عمیقا باور دارد که کاربرد واژه تجزیهطلبی در باره ی حرکت ملی تلاش و پروژه ای است که از طرف اقلیت فارس در جهت نسبت دادن این حرکت مردمی به طرف دیگر مرزهاست (کافر همه را به کیش خود پندارد) و تنها کاربرد آن حفظ بقای حاکمیت اقلیت فارس و انگی برای سرکوب خواسته های قانونی ومدنی ملل در بند ایران است.
با این حال حرکت استقلال طلبانه آزربایجان جنوبی حاکمیت بر سرنوشت ملی خود را در دشمنی با اقلیت فارس نمی بیند و در صدد نادیده گرفتن حقوق آنها نیست بلکه استقلال را یک آزمون و فرصت برای اقلیت فارس می داند که بتوانند بطور مستقل در سمت یک زندگی بهتر آبرومندانه روی پای خود بایستند.
اؤزگور هارای
———————————
منابع و ماخذ:
ویلیام داگلاس قاضی آمریکایی، کتاب “سرزمین عجایب با مردمی مهربان”
“STRANGE LANDS AND FRINDLY PEOPLE”
کتاب دوازده قرن سکوت نوشته ناصر پور پیرار
3.پروفسور شاپور رواسانی: نژادی به نام آریایی نداریم.
http://www.asriran.com/fa/news/208807
https://www.youtube.com/watch?v=y18N8Eve8dk
5.
http://sultan8248.blogsky.com/1392/04/26/post-4/%D…
6.
(https://www.youtube.com/watch?v=MrKLh_gW73k)
7.
http://www.heyderbaba.com/haber.php?id=260#.U7wKx7…
زبانشناسی و زبان فارسی، دکتر ناتل خانلری،ص.146
حسن راشدی، فارسی دری، زبان مهاجر يا بومی در ايران؟
http://www.iranglobal.info/node/47314)
رامين شهامتی فرد،بزرگ ترين تجزيه طلب های ايران حاكميت های مذهبی -استبدادی بوده اند.
علی رضوی، تجزیه طلبی–جدایی طلبی–استقلال طلبی-سکسیونیسم
مهرالدین مشید، هیچ تهاجمی مقدس نیست و هر اشغالی توجیه ناپذیر است
عصر ايران
استعمار پس از ایجاد یك ناسیونالیسم نژادی غلط، فرضیه های نژادی را مطرح كرد. مثلا می گویند نژاد آریا، نژاد سامی و نژاد ترك. اولا ما می دانیم كه از نظر ز…