عاشقین معشوق یوزودور قبله سی، هم کعبه سی
پس یوزونو شاهه دوندر، قبله دیدار ایسته مه
بو جهانین باغچاسیندا خارسیز گولمی اولور؟
تیکانیندان قورخورویسان، یری گلزار ایسته مه
ای خطایی، یار یولوندا جانینی ایتگیل فدا
کئچ بو دنیا شهرتیندن، سن اونو وار ایسته مه
به همه دوستان سلام عرض می کنم از مباحث ایسلاملیق و تورکلوک به قسمت دوازدهم و از موضوع فلسفه علیه فلسفه به قسمت پنجم رسیده ایم فلسفه ملی تورکی اسلامی، آدمیان را به برپایی مدینه فاضله، دست یابی به قیزیل آلما، فضیلت، سعادت و رحمانیت می انگیزاند در حالی که فلسفه جدید غرب به تمامی در عین برخاستن و خیزش از نیروهای شرّ، به رذیلت و شرارت منتج می گردد.
پیش از پیدایش چنین فلسفه ای در غرب بانیانش به حمایت مسیحیت در به کام کشیدن دنیا و خلق سیستم کاپیتالیسم نیاز داشتند کاتولیک به چنین نگرشی راه نمی داد اینان در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی و استعماری خویش پروتستانتیسم را ایجاد کردند. زیرا به فتاوای کشیشان حاجت داشتند بر همین مبنا لوتر را در آلمان، ولتر را در فرانسه، کالون را در انگلیس و آراسموس را در هلند به صحنه آوردند برای نخستین بار لوتر فتوای حلالیت ربا را صادر کرد چنین فتوایی نوعی سنت شکنی در فهم دینی بود زیرا یهود و اسلام و مسیح هر سه ربا را حرام می دانستند اما در هر کدام مفسران رسمی دین با توجیهی و تفسیری راه را بر این پدیده شوم می گشودند یهود می گفت ربای یهود بر یهود حرام است اما اگر یهود از غیر یهود بابت پول قرضی پولی مضاف یا همان ربا را نگیرد باید دست او را قطع کرد همین تصور و فهم دنیا گرایی و در آغوش گرفتن دنیا در مسیحیت پروتستانتیسم با یهودیت ربا گیری از غیر یهود از در صلح و آشتی در آمدند و در غارت هویت و به یغمابردن ثروت تورکان مسلمان دست به تاسیس بانک ها زدند.
پول ها را از دول ثروتمند عموما تورک و مسلمان مکیدند همینک کثیری از آدمیان بدهکار بانک ها هستند در کثیری از ممالک با در انداختن جنگ های ساختگی به بهانه های واهی هم خون ریختند هم اسلحه فروختند هم در آبادانی پس از جنگ با دادن تسهیلاتی ان کشور را مدیون خود ساخته هم شرکت های خویش را جهت عمران برای انجا گسیل داشتند اینان رونق اقتصادی را چنین معنا می کردند اکراین یک نمونه بارز عینی در وحدت ارتودوکس مسیحی با پروتستانتیسم صلیبی است تاسف باد که بازندگان این جنگ همچنان شهیدان مسلمان تورکی از چچن و …با نام های محمد و …هستند. اینان پیش از این در دل تئوری تسخیر طبیعت زودتر به سلاح های مرگبار دست یافتند اندیشه های استعماری خویش را با زور اسلحه نیز پیش بردند دیگر به تعبیر کوراوغلو وقتی برای نخستین بار سلاح را پیشش آوردند گفت دیگر مردانگی از عالم رخت بر بست. چرا بزرگان جهان تورکی اسلامی می گویند جهان بزرگتر از پنج است یعنی یک اعتراض به نظم و تنظیم قدرت جهانی و تجمع فساد آور و ویران گر قدرت در شورای امنیت و حق وتو. بگذریم از برخی مظاهر فریبنده تمدن غرب چون جاده های خوب و خودروهای خوب و فرودگاه های خوب و ….اینها همه برای راحتی و تن آسایی خودشان است در درون حامل و قابل و واجد یک مفکوره خطرناک هستند و آن استعمار و استثمار و استضعاف و استحمار است.
ما در بلندای قله های تاریخ و تراثمان نشسته ایم لذا قدمان بلند شده افق هایی دیده نشده را می بینیم هر کسی به گذشته اش تکیه کند آینده اش را گم نکند.(گئچمیشینه دالدالان گله جکین ایتیرمز) فارغ التحصیلان و دانشگاه دیدگان ما خصوصا طبقه جوان از اندیشه ملی ما ، منابع و مصادر سترگ ما، فلسفه ملی مان ، حکمت ملی مان، عرفان ملی مان با تاسف در غفلتند یا اغفال شده اند به هر روی آنان همان کتاب هایی را می خوانند که فلسفه جدید غرب، جریان خطرناک شعوبیه دست به نگاشتن آن ها زده اند ما هم غافلانه با آن کتاب ها زندگی کرده و رساله ها نوشته و مقاله ها نگاشته و کنگره ها برپاداشته و همایش ها و سمپوزیوم ها در ترویج و تبلیغ آن مفکوره غربی برپاداشته ایم دچار ترسه دوشونجه شده ایم.
شما اگزیستانسیالیسم، حقوق بشر می خواهید در مفکوره فیلسوفانی چون فارابی، ابن سینا و عارفانی چون مولانا جلال الدین و عماد الدین نسیمی جست و جو کنید گیریم به به عربی یا فارسی نگاشته باشند این مهم نیست زیرا مهم روح حاکم بر آن مغز موجود در آن است پوست گردو مهم است یا مغز آن ، صندوقچه جواهرات مهم است یا جواهرات داخل آن ؟ برای یک مفکوره، محتوا، روح آن بر آن و مغز آن اهمیت دارد و روح حاکم بر اندیشه این بزرگان تورکی اسلامی است مگر مولانا نمی گفت:
اسم جستی رو مسمّی را بجو
مه به بالا دان نه اندر آب جو
این سخن چون پوست و معنی مغز دان
این سخن چون نقش و معنی همچو جان
فلسفه جدید غرب، نتایج تلخ و سوئی به بار آورد انسان غربی پرورش یافته با این فلسفه به شدت به انرژی نیاز داشت تا زانوی طبیعت را بر زمین زند زیرا طبیعت بر اساس گفته هایمان دشمن بود و این آدم می بایست غلبه خود را بر طبیعت اعلان می نمود گازهای گلخانه ای برای تامین انرژی مورد نیاز خویش می بایست کوره خاکی را گرم کردند کره زمین مائده همه آدمیان بود اقلیمش هم تغییر یافت. خشکسالی، طوفان، سیلاب های شدید، همگی باعث فرسایش خاک گردید. دودزایی، زباله آفرینی ، خلق انواع آلودگی ها از دیگر نتایج عملی فلسفه جدید غرب است روزانه هزاران تن زباله از قبیل بطری های پلاستیكی ، قوطی های كنسرو ، خرده شیشه و دیگر پس مانده های غذایی بدون تجزیه در طبیعت حتی دامنه آن به داخل روستاها، زمین های كشاورزی کشانده شده است. علاوه بر پساب ها ، گازها و دودهای هزاران كارخانه و واحد تولیدی، روزانه حجم وسیعی از دود وسایل نقلیه موتوری، دود ناشی از سوزاندن زباله ها و لاستیك خودروها ، گرد و غبار معلق و تبخیر شیرابه های زباله و فاضلاب وارد هوا و محیط زیست شده و ضایعات نفت و مشتقات آن به شكل دود و دیگر ذرات آلاینده در محیط زیست و هوا پخش می شود که تهدیدی جدی است برای آینده بشریت و طبیعت و از عواقب و پیامدهای فلسفه غرب و مدیریت جهانی غرب.
تخریب طبیعت و تازیانه به آن باعث دخالت بی رویه انسان در طبیعت، تصرف زیستگاه های حیات وحش، به منظور توسعه گردشگری طبیعت، ورود بیش از حد دام به مراتع، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، وجود صداهای ناخوشایند و بروز پدیده ای مضر برای سلامتی انسان ها به نام آلودگی شنوایی، آلودگی رودخانه ها براثر ورود پس آب های واحدهای خدماتی و صنعتی، رها شدن مواد پلاستیكی و نایلون در طبیعت، آلودگی و فرسایش خاك، تخریب جنگل ها و زمین های كشاورزی و ایجاد اختلال در امور زراعی از جمله هجمه های ناجوانمردانه به طبیعت است كه توسط انسان غربی شروع شده است و عواقب ناگوارش را برای بشر شرقی به ارمغان آورده است ایجاد گازهای گلخانه ای اولین پیامد نامطلوب آلودگی به واسطه مصرف مواد نفتی برای تامین انرژی است كه سبب افزایش دمای كره زمین می شود و به هم خوردن وضعیت اقلیمی ، خشكسالی ، طوفان ها و سیل های شدید ، فرسایش خاك، آتش سوزی جنگل ها و نظایر آن را به دنبال دارد. به خشكسالی نتیجه تخریب منابع طبیعی و استفاده بدون برنامه از امكانات خدادای تجدید شونده است و آب باران در زمین های مرتعی و جنگلی در مدت 40 دقیقه و در كشتزارها طی شش ساعت به زمین نفوذ می كند اما در زمین های عریان و بیابانی اصلا امكان نفوذ ندارد. به همین علت علمی یكی از پیامدهای ناگوار پدیده خشكسالی بروز سیل های ویرانگر است به ویژه در زمین هایی كه منابع طبیعی آن تخریب شده است. آلودگی های ناشی از سموم دفع آفات گیاهی ، آلودگی آب ها و خاك های كشاورزی و به كارگیری بی رویه كودهای شیمیایی در كشتزارها و باغها از جمله این گرفتاری هاست.
غرب وقتی در اندیشه طراحی فلسفه جدید بود در جهان تورک سه امپراطوری عثمانی و صفوی و بابر از ترکستان تا روم حکومت داشتند این امپراطوران در حوزه امنیت و بسط تجارت تلاش های طاقت فرسایی می کردند دوران ایلخانان به دستور تاج الدین علیشاه ارک قالاسی در تبریز به نمادی از مقاومت بدل گردید. قریب به هزار سال است به نماد سحر انگیز تبریز بدل گشته است. هر تماشاگری را به خود مبهوت می کند . بازارهای زنگین شهر تبریز همیشه هوس یاغیان را بر می انگیخت این ارک قالاسی بود که چون مشتی آهنین از ورود غارتگران و تالانچیان به تبریز محافظت می کرد رشید الدین فضل الله همدانی داخل این شهر، شهری بنا کرده به نام ربع رشیدی یک مجموعه دانشگاهی بزرگ اگر انگونه که در تاریخ آمده است علی العموم می بایست حجم بزرگی از این شهر را اشغال می کرده ربع رشیدی که شیخ صفی الدین اردبیلی در آن جا تدریس داشته هزاران خانه و مغازه، ۲۴ کاروانسرا، بناهای مستقل، مسجد و بازار و حمام و ضرابخانه و ۷۰۰۰دانشجو و ۴۵۰ معلم اگر صحت تاریخی داشته باشد خود نمادی است سترگ از مدنیت تبریز. ۱۳۲۱ میلادی جهانگردی ایتالیایی به نام پیئر دئنون از تبریز دیدن می کند در خصوص شهرت و ثروت تبریز چنین می نویسد: تبریز شهری است شاهانه از منظر تجارت در دنیا تک است و نظیر ندارد مالی نیست که در تبریز پیدا نشود موقعیتش فوق العاده است بر همین اساس از اقصا نقاط جهان جهت تجارت آنجا می آیند مسیحیان ساکن تبریز به من گفتند عایدات شاه در این شهر از عایدات کرال فرانسه بیشتر است.
عزیزان من سرورانم! شما هومانیزم ، سیاست مدن و حقوق انسان طلب می کنید در مکاتب ژرف تورکی عرفانی در توره تورک و رفتار شاهان و امپراطوران تورک می توانید پیدا کنید شاهان تورکی واجر شخصیتی هویتی مکتبی هومانیتار انسانی بودند شما تفکیک قوا (سپریت آو پاویر) می جویید قدرتی که از پارلمان بجوشد در قورولتای تورک مسلمان می توانید پیدا کنید شما آزادی می خواهید رفتار شاهان عثمانی را در ۶۲۰ سال حکومت مطالعه کنید برده داری توسط سلاطین عثمانی لغو گردید کثیری از وزرا در این حکومت از مسیحیان و ارمنیان بودند شما مدنیت و مدرنیت می خواهید بیایید در مکتب تبریز جست و جو کنید بازار بزرگ سرپوشیده تبریز که همینک هم بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است بزرگترین تمثیل بورژوازی است انجا جست و جو کنید تاریخ جاده ابریشم را باید خواند که دورانی در زمین دست تورکان بود اما توسط صلیبیون و شعوبیه از زمین به دریا کشیده شد و منجر به فروپاشی عثمانی گردید اینک مجددا این جاده از چین تا قلب اوروپا از دریا رخت بربسته و به جانب خشکی گسیل داشته تا امپراطوری تورکان مسلمان بار دیگر طمع حاکمیت انسانی را بر جهانیان بچشاند.
مکتب تبریز عصاره شمس تبریز است مگر او انقلابی نیافرید در این مکتب شاه سلطان سلیم با شاه اسماعیل و سلطان بابر برادر هم مسلک هم مرام و هم مسیر است جنگ چالدران چالشی برادرانه میان دو برادر تورک مسلمان است کسی حق ورود میان دو برادر و قضاوت درباره ان را ندارد یکی از شاخه های تنومند مکتب تبریز صفویه و شاه اسماعیل صفوی است شاه اسماعیل در دوران خود خادمی بود مدرک فهیم و باهوش و فرماندهی ماهر در سنین ۱۴ و ۱۵ سالگی رهبری حرکات قزلباش را بر عهده می گیرد جهان تورک اسلام و شیعه را زیر یک بایراق یکپارچه کرد دولت واحد تشکیل داد دولتی ملی تورکی اسلامی شیعی که ربطی به ایران نداشت چون ایرانی وجود نداشت با شکست شیروان شاه و آغ قویونلولار و رشادت اسماعیل جوان در پیشاهنگی سپاه ولایات قره باغ، نخجوان، آذربایجان کامل، ارمنستان شمالی، به قلمرو صفویه افزوده شد.
سال ۱۵۰۱ میلادی شاه اسماعیل با طنطنه و ابهت وارد تبریز شد تبریزیان از او چون فاتحی استقبال کردند سال ۱۵۰۲ اعلان پادشاهی و سلطنت کرد در تبریز نه غارتی کرد نه جنایتی نه سری برید نه خونی ریخت هر چه در تاریخ در این خصوص امده است جعلیات شعوبیه است. تبریز را شاه اسماعیل سال ۱۵۰۲ پایتخت قرار داد شهر تبریز همان زمان حیات معنوی آذربایجانیان و اجاق فکر و کعبه و قبله امال اتحاد سیاسی تورکان مسلمان شیعه بود مرکز تام تمام کاروان تجارتی آسیا بود در همان زمان در تبریز کاشانه های محتشم عمارت های زیبای پر طمطراق، مدارس مشهور، و نامی، رصد خانه وجود داشت شهری بود پر ازدحام و شلوغ. طولی نکشید شاه اسماعیل به نوبت دیار بکر، عراقین عجم و عرب و فارسیستان، خراسان بزرگ، قسمتی از تورکستان را فتح کرد و متصرف شد. مارکس می گفت شاه اسماعیل در مدت ۱۴ سال ۱۴ ولایت را به اقمار صفوی افزود. دولت صفوی نخستین دولت تورک مسلمان شیعه در تبریز بود دولت واحد تورکی اسلامی که توسط شاه اسماعیل در تبریز تاسیس شد نخستین تمثیل و تجلی مدینه فاضله فارابی بود تجمیع ولایات در دولت واحد و ختم حرب سلسله وار میان فئودال ها و هدم پراکندگی میان روسای ایلات و قبائل در ظلّ و ذیل دولت واحد از مهارت های ستودنی و سیاست ورزی های شجاعانه و کیاست های مومنانه شاه اسماعیل صفوی بود دولت ملی تورکی اسلامی شیعه شاه اسماعیل متعلق تورکان مسلمان شیعه در جغرافیای آن دوران بود تصاحب چنین دولتی توسط ایرانشهری مصادره مطلوب و جعل تاریخ و وارونگی حقیقت است.
دکتر عبدالغفار بدیع